måndag 20 juli 2015

Amsterdam


Hej!

Nu har vi kommit hem från en liten roadtrip i Europa!
Förra sommaren bilade vi ju ner till Kroatien,
och tyckte att det funkade bra att resa på det sättet,
så i år tog vi en tur ner till Paris med bil!

Förra året tog vi vägen via Öresundsbron och sedan färja Rödby-Puttgarden,
men i år hade vi bokat färja från Göteborg till Kiel.
Det blir lite dyrare, men vi tyckte det var värt det
eftersom man avverkar 50 mil på båten
medan man ligger och sover.

Dessutom sparar man ju in en hotellnatt!


Ja, här står herr och fru Å. i Göteborgs hamn. :-)


Ungefär 15 timmar tar båtresan ner till Kiel.
Killarna fördrev en del av tiden vid spelautomaterna...

(Mina killar gillar ju för övrigt inte alls att vara med på bild,
så det blir inga bilder framifrån på dem... )


Skönt att vakna upp, gå och äta en god frukostbuffé
och sedan vara framme i Tyskland!


Vi körde sedan västerut mot Holland.

Det var häftigt när man kom ut mot kusten
och åkte genom landskapet som är uppbyggt av vallar.
Faktum är ju att en stor del av Holland ligger så lågt
att det ligger under vattennivån i havet,
och man har ju därför byggt vallar ut mot Atlanten.


Vi hade redan hemifrån bokat ett par nätter på en badort
som heter Egmond am Zee
 och som ligger strax utanför Amsterdam.


Det var verkligen en riktig bad- och semesterort
med oändliga stränder och en massa restauranger överallt.


Vi tog två nätter där,
eftersom vi ville passa på att vara i Amsterdam
under en hel dag när vi ändå var där!


Amsterdam är en fin stad
som såg ut precis som jag tänkt mig.

Massor av kanaler överallt
 (de är för övrigt upptagna på UNESCOS världsarvslista)
och en väldigt gammal stadskärna.
Jag fick lära mig att Amsterdam har den största
"Gamla stan" i hela Europa.


Vi tog en rundtur på kanalerna med en kanalbåt.
Turen tog en timma, och då berättar guiden om sevärdheter
som man passerar under vägen.


Husbåtar och broar överallt.


Och många gröna träd, vilket var fint!


Som ni ser så var vädret inte strålande,
men det var i alla fall uppehåll
och helt ok temperatur.


Haha - ja, det får ju lov att bli en del foton
mig själv och H, eftersom killarna nu
vägrar att låta sig fotograferas...


Cyklar fanns det ju också gott om i Amsterdam!
Och människor! Väldigt mycket folk överallt!


Vår äldste son ville gå på Anne Frank-muséet,
vilket tvillingarna inte var intresserade av,
så då splittade vi upp oss.

H, J och E gick på något som hette Glow-golf 
(En inomhus minigolfbana i mörker,
där banor och boll var självlysande.)
medan jag följde med V till Anne Franks hus.


Jag läste Anne Franks dagbok
 när jag gick i mellanstadiet,
och jag kommer fortfarande i håg den som en stark bok.

Här i Amsterdam finns ju huset som familjen gömde sig i.
Tyvärr blev de ju hittade och förda till koncentrationsläger ändå till slut,
och den ende som överlevde var pappan i familjen.
Det var pappan som sedan tog initiativ till
 att göra huset till ett muséum.


Jag var förberedd på att stå länge i kö,
och det var nog bra, för vi stod i kö i drygt två timmar
innan vi kom in i huset...

Jag blev lite sugen på att läsa om den där boken nu, faktiskt.
Nu när jag sett hur det såg ut där på riktigt!


När vi vaknade dagen därpå
var det värsta, värsta regnvädret!
Men det gjorde inte så jättemycket,
för vi åt bara frukost och satte oss sedan i bilen
för att åka de 50 milen till Paris!


Men Paris ska få ett eget inlägg!
Naturellement!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar