söndag 17 januari 2016

Balett - check!


Svansjön.
Vilken skönhetsupplevelse.

I går var vi i Stockholm
och såg när den ryska nationalbaletten från Moskva
dansade baletten Svansjön på Cirkus.


Jag har aldrig varit på balett tidigare,
men jag tycker att det är roligt att göra sånt
som det känns som att man måste göra
åtminstone en gång i livet!


Som att gå på Opera
(såg Cosi fan Tutti på kungliga operan för några år sedan - check!)

eller att gå på Dramaten
(såg Tjechovs Måsen förra vintern - check!)


Och nu kan jag alltså checka av balett också!
Och...jag tyckte om det!

Det var en upplevelse att inse
att balett är en helt egen uttrycksform!

Inte sång som på Operan
eller skådespeleri som på Dramaten -
utan ett annat uttryck, förmedlat genom perfekta rörelser.
Synkroniserade, diciplinerade, oändligt graciösa rörelser.
Ja, det var verkligen vackert...


Vi satt bra på åttonde raden,
och det gjorde nog sitt till att upplevelsen blev så bra!
En annan sak som jag är glad för
är att jag i förväg hade läst på om
handlingen i Svansjön.

Ja, det var en härlig kväll och jag kan absolut
tänka mig att gå på balett igen!


4 kommentarer:

  1. Kan tänka att det var vackert. Och i de flesta fall är det alltid bra att vara påläst. Åker till Stockholm i helgen och jag ska läsa på lite och även kolla upp kartan noga.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Den har jag också sett för många år sedan det är så vackert!
    Fina bilder du fick till.
    Jag har svarat dig på bloggen.
    Men jag tycker det är bäst att köpa frön som skall ätas.
    Skrev lite mer på min sida till dig.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  3. Har sett Svansjön med Kullbergbaletten och det var också en upplevelse.
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  4. Det såg verkligen vackert ut! Och visst gör det mycket till om man hamnar någorlunda nära scenen vid såna tillfällen. Det kände jag när vi var på julkonsert och i år fick en sämre plats...visst sjöng dom vackert men det var inte samma känsla som året före då vi satt mycket längre fram.... Jag skulle också kunna tänka mig att se balett någon gång.
    Ha det bra!/ Nettan

    SvaraRadera