onsdag 30 augusti 2017

Höstfägring


Jag minns de första åren med trädgård:


Jag blev ganska snabbt trädgårdsfrälst,
men det var alltid vår- och försommarblomningen
som jag lockades av och som jag 
köpte plantor av och planterade.


När sommaren gick mot höst
så var allt förbi i trädgården.
Utblommat.
Färglöst och tråkigt.


Tänk att jag omvändes sedan!
Och blev en sån som älskar sensommar-
och höstblomningen i trädgården!


Alla gräsen, alla bladverk
och alla mustiga färger.


Och alla sådder som har sin blomning sent!


Gult!
Att jag faktiskt började gilla det till slut!


Och när bladverken börjar skifta i rött...


...då är jag så glad att jag äntligen har
en trädgård som jag trivs i på hösten också!


Det gör säsongen så mycket längre
och att jag har trädgårdsglädje att se fram emot
även efter semestern!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar