söndag 29 november 2020

Gästrum



Första adventsljuset brinner
på en nyinköpt antik byrå som jag hittade
på den lokala köp- och säljsidan.


Plötsligt har jag börjat gilla den här typen av gamla möbler -
de som är i mörka träslag, eller som denna:
Målade för att se ut som ett annat
träslag än det är.


Den här är målad för att imitera björk, tror jag.
Men egentligen är den av furu.
Gammal som gatan.

Den ska stå här i det lilla rummet som ska bli gästrum.

(Och fastän det inte är iordningjort ännu
så håller jag på och testar och flyttar om
på den gamla byrån.
Jag började så fort jag fick hem den i går...
Det är ju så kul!
Särskilt nu i adventstider!)


Här inne ska väggarna antingen tapetseras eller målas.


En garderob ska målas grön.


Pigtittaren på byrån hade jag sedan förut.
Den passade perfekt här
för den är i exakt samma träslag.


Ja, byrån och pigtittaren får sätta tonen på det här rummet
som ska bli gammaldags inrett.


Roligt att ha ett nytt rum att fixa i!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar