torsdag 23 oktober 2014

De sista sidorna


Jag har inte många sidor kvar i den här boken nu.
Och egentligen skulle jag ha läst ut den i går kväll,
men jag kände att jag var lite rädd för
att jag skulle få somna med en ledsen känsla,
och jag orkade inte riktigt med det då.

Alltså sparade jag slutet tills i kväll.
Vi får väl se hur jag känner mig
när jag ska sova...

Vad handlar den där boken om? frågade H.
Om några som har obotlig cancer, svarade jag
Varför vill du läsa såna böcker? undrade han

Ja, varför vill man det?
Jag vet inte riktigt.

Kanske för att det intresserar mig
att läsa om hur människor hanterar situationer på olika sätt?

Kanske för att man lär sig så mycket
av att få följa andra människors tankar.

Kanske för att få känna tacksamhet över livet?


Det här är ju egentligen en ungdomsbok.
Och skulle jag ha varit tonåring så hade jag säkert ha gråtit massor
av att läsa den, men jag tycker
att man kan läsa den med behållning även som vuxen.

Sedan tycker jag att det är lite roligt
att läsa såna här bästsäljare,
bara för att hålla mig lite á jour med sånt det talas om.

Och kanske måste jag ändå hyra filmen
någon gång...

1 kommentar:

  1. Precis den diskussionen hamnade jag i för ett par dagar sedan - varför läsa böcker om folk som har dödliga sjukdomar eller om folk som far illa. Jag tänker som du att det är intressant hur man hanterar olika situationer och jag tänker också att om jag träffar en människa i liknande situation är jag lite mer förberedd, kanske, och kanske kan jag förstå lite bättre.
    Jag har den boken på min lista.
    Just nu läser jag "Jag är Malala". Intressant!

    Kram

    SvaraRadera