måndag 24 augusti 2015

Fenomenet "Finaste..."


Luktärtor, ringblommor och rosenskäror.
Det står buketter lite varstans i huset så här års.
Ja, jag har i flera veckors tid ständigt haft en bukett färska Dahlior
på handfatet i badrummet - det är lyx det!


Jag måste bara dela med mig av en så bra krönika jag läste i Sköna hem i dag.
Det är chefredaktören Claes Blom som reflekterar över
två språkfenomen som blivit allt vanligare
de senaste åren.

(Ni vet, när man läser någonting som man själv gått och funderat över.
Och inser att man inte är ensam om att ha reagerat.
Kanske har ni också tänkt på detta?)

Det ena:
Att vi allt mer sällan säger rakt ut vad vi tycker.
Vi säger i stället att vi "tänker"  om något, eller att vi "kan känna att"...
Jag tror att det kanske har klingat av något nu,
men ett tag var det helt otroligt hur alla - t.ex. på möten -
inledde sina meningar med "Jag tänker..."

Haha - och ni vet hur det är?
När man reagerat över ett språkbruk
 och det till slut blir det enda man hör!
Det blir ju så komiskt när  man börjar räkna
hur många gånger ett ord används...


Det andra:
Det här med överkonsumtion av superlativ.
Att man kommenterar bilder på facebook och instagram med 
"finaste", "underbaraste" eller "bästa".

Förvisso är detta bara positiva ord.
Förvisso inget att reta sig på.
Det är ju i all välmening!

(Men om allt är "finaste" -
vad ska man då kalla det allra finaste...?)

Och det är så lätt att falla in i detta själv.
Kanske gör jag också så här!?
Men visst är det intressant hur språkbruket förändras!
Jag hittade inte krönikan på nätet, så jag kan inte länka till den,
men har ni nya Sköna hem - så läs och småle...

Ha den "underbaraste" kvällen, "finaste!" ;-)

3 kommentarer:

  1. Jag kan känna så här, haha, att det när man kommenterar bloggar ibland upprepar samma med utrop som vad fint osv, men å andra sidan tycker jag ju att det är helt underbart med luktärter, har en bukett här på köksbänken nu. ;) det är inte lätt... :)

    SvaraRadera
  2. Ha,ha ja så sant så sant! Lätt att falla in i och jag gör det själv :)
    Och märker att vissa ord använder jag alldeles för ofta "härligt" t ex. eller "gissar jag" för att inte låta alltför stursk i vissa sammanhang.
    Men luktärterna då? De måste väl ändå kvala in under bästa, finaste, underbaraste allt på en gång. Mums för ögat och näsan!
    Hoppas på att få läsa krönikan så småningom den lät kul!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  3. Det första har jag inte funderat över faktiskt men det är nog så att vi "tänker" och "känner" istället för tycker.
    Nästa fenomen har jag absolut reagerat på och "hängt upp mig på". Herre gud så trött jag kan bli på allt detta "finaste". Visst, det är ett positivt ord men det tappar ju sitt värde helt och hållet när det används hela tiden.
    Stör mig också på "naw, finisar". ;)
    Inte så att jag går omkring och är förbannad över detta mer så att jag suckar... :)
    Detta är väl i-landsproblem så klart men dock intressant.

    Kramar

    SvaraRadera