måndag 6 juni 2016

Håkan Hellström på Ullevi



Det känns som väldigt länge sedan
som biljetterna till Håkan Hellström på Ullevi släpptes
och vi satt en hel eftermiddag och försökte få tag på några.
Jag tror att det var i september.

Men lördagskonserten sålde ju slut i ett nafs.
Och sedan när det blev en extrakonsert så verkade det kört
att få tag i biljetter även till den.
Som tur var ordnade det sig till sist,
och nio månader senare var det nu äntligen dags!


Vi har ju varit på flera Håkan-konserter tidigare
och det brukar verkligen vara härliga kvällar,
men aldrig har jag varit på en sån stor konsert som denna!
Ja, vi var faktiskt med och satte nytt publikrekord på Ullevi:
70 144 personer fanns i publiken -
och vi (jag, H, min bror och svägerska) var 4 av dem!

Och vilken kväll det blev...


..men vi tar det från början!

Vi åkte hemifrån redan på förmiddagen,
och efter ett par timmar stannade vi vid Brahe hus
för att ta lite fikarast.


Vädret var strålande,
och ni vet den där känslan
när man är på väg till något man längtat efter så länge...


Svägerskan hade bakat och fixat fika!


Efter en bilfärd med Håkan Hellström i högtalarna
så anlände vi till Göteborg och checkade in
hotellet där vi sov i natt.


Vi hade bokat bord på restaurang
Mexikanska Monarkin
där vi mötte upp några bekanta till min bror och svägerska.


Mysigt ställe,
med god, mexikansk mat.


Faktum är att hela Göteborg kändes lite som en förfest!


Vi valde en meny med flera olika rätter.
Vegetariskt, fisk, kött, räkor.


Inte så stora portioner,
men gott var det.


Kul att prova något nytt också!


Sedan är jag ju svag för lite annorlunda inredningar...


Herr och fru Å...


Margaritan var dock lite svårdrucken
genom det smala sugröret...


Sedan var det dags att bege sig mot Ullevi.

Och det var inte bara vi...
...genom stan gick människor som i ett lämmeltåg
 som styrde mot arenan!


Och ja -
det blev en väldigt bra kväll!

Vi hade platser i jämnhöjd med scenen
så vi såg väldigt bra.


Och händer klappades,
publiken skanderade "Håkan Håkan Håkan"
i takt som värsta fotbollspubliken,
och fötter dansade.


Och en 70 000 man stark kör
sjöng så att det måste ha hörts över hela Göteborg!


Fyrverkerier exploderade...


... och hitsen radades upp en efter en...


Och gästartisterna avlöste varandra:


Lagaylia Frazier, Seinabo Sey, Miriam Bryant...


...och så esset i rockärmen:
Thåström!




Ja. det var en riktigt fin början på sommaren det!

Att gå tillbaka till hotellet genom Göteborg
 i den ljusa sommarnatten,
nynnandes på sista låten:

"...Jag hade hoppats på något - hoppats på nåååååågot...!"

...det kändes fint...

1 kommentar:

  1. Ååå, det är fantastiskt att läsa om konserten! När det släpptes fler biljetter gjorde jag ett litet försök att få ett par, men misslyckades. Bestämde mig för att inte misströsta. Jag var ju på Ullevikonserten för två år sen och inget skulle ju ändå kunna slå den. :) Lever på minnet från den och gläds åt alla som fick se de nya konserterna som verkar ha slagit det mesta i allt. ;)

    SvaraRadera