onsdag 20 september 2017

Fina och bra tändkottar


Härom kvällen tände vi
 höstens första brasa i braskaminen.
Det är verkligen skönt att kunna göra det -
det både värmer och är mysigt!

För ett par år sedan fick jag en jättebra present
av min svägerska Maria.
Hon hade gjort tändkottar!
Perfekt att använda när man ska tända i braskaminen!
De tar eld direkt och brinner länge!

Jag hade en påse kottar som har legat på tork här hemma,
så i helgen passade jag på att göra egna tändkottar!


Det enda man behöver är en massa torra kottar
och några överblivna stearinstumpar!

Jag smälte stearinljusen i en glasburk
som jag ställt i en kastrull med kokande vatten.
Sedan doppade jag kottarna en och en i stearinet.
Jag hade en tång för att kunna doppa ner hela kotten.


Och nu har jag en hel glasburk full med tändkottar,
som bara står och väntar på att få användas
till hösten och vinterns alla brasor!


Snyggt och bra!

1 kommentar:

  1. Det här ska jag prova att göra, har så mycket tallkottar på tomten. Jag brukar gjuta ljus av stearinstumpar.

    SvaraRadera