torsdag 19 juli 2018

Tomater, tomater...



I år har jag så många tomatsorter!
Och de flesta har jag min svägerska Maria att tacka för.
Hon blir lite besatt när det är dags för tomatsådd -
köper på sig hur många sorter som helst -
och delar sedan generöst med sig av små tomatplantor.
På de här översta bilderna syns en ampeltomat
som heter 100 & 1000.

Haha - jag kämpade länge med att försöka stadga upp den
(den bara hängde ner sig hela tiden),
tills jag plötsligt fick veta att det var en ampeltomat
och att den inte alls skulle stadgas upp...
Nähe. Man lär sig.
Några tomater har mognat och hamnat i magen
och oj - vad denna sort är god!!!


I en stor kruka på altanen
står den här tomaten, vid namn
Moneymaker.


De flesta tomaterna har jag i växthuset.
Oj, vad det har gått åt vatten denna sommar!
Nu de senaste veckorna både morgon och kväll!
Och faktiskt har jag varit duktig att näringsvattna i år.

Denna tomatsort heter Tinytim.
Det är en riktigt snygg planta, tycker jag.
Kraftigt och buskigt växtsätt!



Denna är jag nyfiken på att smaka:
Den heter Roma/Red Pear,
och visst har den formen av ett päron!


Och den här då!?!
Alltså - hur snygg???
Vintage Wine, heter den.

Snyggt namn också!


Men...kanske är ändå detta favoriten:
Ännu en ampeltomat.
Denna heter Tumblington Yellow.


Roligt växtsätt
och otroligt produktiv!
Hundratals tomater väntar på att mogna!


Ja, och så den gamla trotjänaren Sungold,
som jag tycker så mycket om.


Jag har tomater i växthuset, på altanen
och utomhus i kruka.
Alla verkar trivas, oavsett plats.

Och Oj! - vad vi kommer att få äta tomater här hemma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar