torsdag 11 juni 2020

Gräskrona


I dag har jag testat att binda en gräskrona
för första gången i mitt liv.

Nu hänger den här på verandan.


På hundpromenaden i morse
tog jag med mig en korg och en sax.


Gräsen är så fina nu innan midsommar
och snart var korgen full.


Hemma igen delade jag upp gräsen i små buketter
med 6-7 grässtrån i varje bukett.

Jag klippte dem så att de var lika långa.


I trädgårdsboden hittade jag en stålställning
som jag böjde om till en cirkel med ca 40 cm i diameter.
Sedan började jag fästa mina buketter runt cirkeln, en i taget.


Är nu osäkra på hur man binder så finns flera bra
instruktionsfilmer på You Tube.

En klädnypa är bra att ha
när man ska göra nya buketter.


Det blåste ute, så jag fick hålla till inomhus.
Jag hängde upp kransen i tre snören så att jag hade båda
händerna fria till att binda runt buketterna.


Arbetet tog mig ungefär två timmar.
Jag försökte verkligen vara noggrann både med längden
och med att knyta hårt och tätt.



Jag blev så nöjd med resultatet
och hängde upp den i taket på verandan.



Nu ska det bli intressant att se hur den torkar.
Jag vet att grässtråna kommer att krympa lite
och det är därför det är viktigt att binda buketterna tätt.


Jag använde ett par olika sorters gräs.
Timotej och ett annat som jag inte kan namnet på.


Och nu blev jag sugen på att göra fler gräskronor.
Av korn eller kanske av smörblommor...?


Eller kanske ska jag göra en med dubbla kransar?
En liten över den stora...?


Ja, vi får se.

Det här var ju bara den första semesterdagen!

1 kommentar:

  1. Jättefin och inspirerande !
    Fick lust att genast gå ut och plocka gräs och binda en gräskrona.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera