tisdag 2 juni 2020

Kejsaren


Det första året blev det inga blommor.
Inte det andra eller tredje heller.

I fjol blommade min buskpion för första gången -
och titta på den nu där den står framför växthuset:


Nio stora blommor blev det i år
Trädgårdens Kejsare, som buskpionen kallas i Kina.


Buskpion, eller trädpion som den också heter,
är ju vedartad till skillnad från vanlig pion.


Den tar några år på sig att blomma
men sedan växer den till sig från år till år
och blommar med fler och fler blommor.


Väldigt fin
och jag kan tänka mig att ha fler
buskpioner i trädgården.

Kanske en ljusgul...?

1 kommentar:

  1. Superfin! Jag har ingen egen (än) Sått frö som jag fått men har inte sett till något efter det. Gissar att det som eventuellt kommit upp har blivit snigelmat :( Bra sugen på att köpa en ska jag säga. Har ett hål där den skulle kunna passa. Gjorde ett inlägg för lite sen om just trädpioner. Jag var helt enkelt tvungen att stanna och fotografera några jag körde förbi.
    De var planterade på var sida om en port i ett flerfamiljshus.
    Vilken bra idé! Många som får glädje av de om än för en kort tid.
    Kram Annika

    SvaraRadera