fredag 4 juli 2014

Citronkaka med vallmo



I går, när det var regnigt,
så passade jag på att baka.
Jag är ingen bakfantast - men jag tycker om att fika
och jag tycker om känslan av hemtrevnad
när det doftar nybakat i huset!


Den här gången blev det en citronkaka med vallmo -
en kaka som vi blev bjudna på av M i våras,
och som jag blev väldigt förtjust i!


Här kommer receptet:

125 gram rumsvarmt smör
1 msk finrivet citronskal
3 dl socker
3 ägg
3,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 dl filmjölk
 3 msk färskpressad citronjuice
3 msk blå vallmofrön
finrivet citronskal till garnering

glasyr:
1 dl florsocker
1 msk färskpressad citronjuice


Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader
2. smörj och bröa en form
 3. Vispa smör, citronskal och socker 
Vispa ner ett ägg åt gången.
4. Blanda mjöl och bakpulver
5. Vänd ner mjölblandningen i äggvispet.
rör sist ner filmjölk, citronjuice och vallmofrön
Häll smeten i formen.
Grädda i nedre delen av ugnen,
ca 35 minuter (kontrollera med sticka)
Låt svalna.


6. Rör ihop ingredienserna till glasyren.
Ringla den över den avsvalnade kakan.
Garnera med lite finrivet citronskal.


Jag, som gillar att pynta,
garnerade med några blommor också...


Lita på mig nu:
Den här kakan är fantastiskt god och saftig! :-)
Perfekt sommarfika!

Lycka till!

2 kommentarer:

  1. citron kaka med vallmo, det tror jag att jag skall prova imorgon söndag, då jag får kaffe gäster..

    tack för tipset.

    SvaraRadera
  2. Citron och vallmo är en riktigt god smakkombo. Det ser gott ut. Kram Anette

    SvaraRadera