tisdag 19 augusti 2014

Det var det fräckaste!


Vi har ett gäng skator som bor i träden här intill.
Så fort jag sätter ut värmeljus i trädgården
är de snabbt där och snor ljuskopparna.

Och stearinljus.
Det är tydligen hårdvaluta för skator!
(Vet inte om de bara tycker att det är kul att hacka sönder dem
eller om de äter dem eller varför de inte får vara i fred.)

Men höjden av fräckhet var väl ändå härom dagen...


...när jag fick se att de släpat i väg på hela den här ljuslyktan,
och tyvärr kraschat glaset på den.
De är tjuvaktiga, de där skatorna!
(Och starka i näbben!)


Här på arbetsbänken i växthuset samlas all möjlig bråte.
Den svarta petunian har blommat fint hela sommaren,
men börjar bli lite ranglig nu.


Och tänk att jag faktiskt sådde tagetes i våras!
Och faktiskt tycker att den här sorten är fin!

Vem kunde tro det för några år sedan...?

6 kommentarer:

  1. Man ska inte vara sämre än att man kan ändra sig ;). Vem vet, ett annat år sår du "vanliga" tagetes också. Jag har haft den sorten du har i korgen men det är några år sedan nu. De större tagetesarna kommer nog inte finnas hos på, eller???

    Vilka skator! Så fräckt av dem att de tänkte sno hela lyktan.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Känner igen skatbeteendet! Jag har också skator här som stjäl mina stearinljus och välter lyktor. Det verkar som de gillar stearinet ett slags fett för dem kanske?

    Allt gott
    Cathrine

    SvaraRadera
  3. Skatorna är inte lite fräcka!! Jag förstod inte först varför alla mina ljuskoppar på altanen försvann:)
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Fy vad fräcka de är, skatorna! Här har de hittills nöjt sig med värmeljusen, men man får visst se upp.
    Tagetes är inte alls dumt!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  5. Usch så tråkigt att få sina saker förstörda av skatorna! Man är ju lite uppmärksam om det är ovanligt blåsigt en dag men skatorna finns där ju varje dag. Har också mycket skator men än så länge har jag klarat mig från att något blivit förstört. Gillar den svarta petunian!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  6. Men snacka om fräcka skator, men jag tror faktiskt jag hört det där om värmeljus och skator tidigare. :(
    Den där "bråten" du skriver om ser i alla fall väldigt fin ut där tillsammans med petunia.

    tagetes brukar jag så och ha i köksträdgården, men nån annan plats brukar den inte få. :)

    SvaraRadera