måndag 1 september 2014

Skockorna


Alltså,
de är så häftiga de här skockorna!
En av dem har gått i blom
och jag kan inte påstå att jag odlar dem
för att jag ska äta upp dem,
så det gör ingenting!


(Äsch, typiskt att bilden på blomningen blev suddig...)

Jag tycker kronärtskockor är jättegott,
men jag har dem hellre står kvar i odlingslådorna
så att jag kan njuta av dem med ögat.

(Ja, jag vet att jag är lite larvig så där -
men det är ju så snyggt
och de jag äter kan jag köpa i affären!)


Tidigare år har jag sått skockorna från frön.
Plantorna blev kraftiga och fina
men det hann inte bli några skockor.


I år köpte jag en färdig planta.
Så här såg den ut i maj.


Och så här ser den ut i dag,
den första september.

Det blir nog köpta plantor nästa år också...

6 kommentarer:

  1. De är så läckra skockorna. Jag har aldrig odlat dem, men jag blir ju sugen på att prova när jag ser dina fina bilder. Då blir det en liten färdig planta som du tipsar om.
    Ha en fortsatt fin vecka
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Det prunkar fint i dina lådor! Vi fixade fyra rejäla odlingslådor efter att ha blivit inspirerad av dig. Det vi INTE hade räknat med var att även RÅDJUREN diggar den praktiska höjden! ALLT precis ALLT, slinker ner.
    Är så sorgligt, för det ser förskräckligt ut! Palsternackor, morötter, persilja, sallad, jordgubbar, bönor o gurkor var bäst, det andra har dem mest rivit loss. Så till nästa år blir det tyvärr ett nät el stängsel runt lådorna, suck! Inte det snyggaste att ha i sin trädgård:(
    /Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, vad tråkigt! Vi har ju mycket rådjur häromkring också, och de har varit och nafsat lite överallt i trädgården. Även i lådorna. Tråkigt när man lägger ner så mycket jobb och väntar och väntar och så är det borta över en natt! Ni får kanske köpa ett kastanjstaket eller något annat fint och ha runt lådorna? Har sett köksträdgårdar med snygga staket runt om, faktiskt, men vi får inte plats med något där tyvärr...
      Kram // AH

      Radera
  3. Men ååå vilka fina odlingslådor du har och jag skulle nog också hellre njuta av dem så där..;)
    kram Katarina

    SvaraRadera
  4. Så fint med egna skockor och snygga och praktiska odlingslådor.
    Mina skockor kom från mataffären ;) Jag köpte en planta på Trädgårdsmässa i våras och satte i landet men den tyckte även de små snäcksniglarna om så inte mycket kvar av den. Får prova igen.
    De är så vackra.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  5. Ärligt talat vet jag inte om jag smakat sådana någon gång. Fina är de i alla fall och jag provade småplantor för ett par år sedan men det blev inget av dem. Jordärtskockor har jag däremot för första gången i år och de blommar snart.

    Kram

    SvaraRadera