söndag 28 juni 2015

Lägesrapport från köksträdgården


Hur står det till i köksträdgården då?
Jo tack, efter omständigheterna bra, 
får jag väl ändå säga.


Och omständigheterna i det här fallet
är att våren var så himla kall
att jag helt tappade lusten att vara ute och så i lådorna.


Därför är det som växer här i år
antingen självsått,
eller för-odlat och utflyttat från växthuset.


Det självsådda består till stor del av ringblommor.
Och gärna för mig - jag gillar ringblommor!


På armeringsmattan ska det klättra luktärtor.
Men det är verkligen ingen fart på dem i år.
Ingen fart alls.


Kronärtskockan är i alla fall hög och ståtlig.
Jag är så förvånad att den dök upp.
Mitt bland jordgubbsplantorna.
Men den fick sitta kvar...


Rosenskärorna är klena,
men de kanske tar sig om värmen kommer.


Luftlöken är fin.


Jag har försökt flytta i hop alla självsådda ringblommor,
så att de samlas i en av lådorna.


Klätterhortensian behöver tämjas.
Snart växer den nästan ner i en låda.


Ja, det var en liten rapport
från odlingslådorna det.

Nu sägs det ju att det äntligen ska bli lite varmare,
så då kanske det blir lite mera fart
på växtligheten här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar