söndag 7 januari 2018

Fin konsert


Den sista dagen på min julledighet
blev det en tur ut till Sköldinge kyrka.

Fina Sköldinge kyrka,
som ligger i bygden där jag växte upp.


Här har jag varit så många gånger.
Som scout, i söndagsskola, som söndagsskoledare,
som konfirmand, som sångare i barnkör och i kyrkokör...


Här har min pappa fört mig till altaret
när jag gifte mig med H...


Hit har jag cyklat varje vecka i flera år,
med den stora kyrknyckeln i fickan, för att ta orgellektioner.
Suttit ensam på orgelläktaren och övat och övat.
Spelat på bröllop, begravningar, gudstjänst och konsert.


Och jag tycker att kyrkan är så vacker!

Nu för tiden går det år mellan besöken.
Men - i juletid,
då besöker jag gärna bygdens kyrkor
för att lyssna på alla härliga julkonserter!


Och i eftermiddags så var det en konsert
med Ottone brassensemble
från Bergslagen.


Vi kände inte till dem, utan åkte dit lite på vinst och förlust,
men oj - så vackert det var!

Fem superduktiga musiker
som bjöd på både julmusik och annat.
Ja, det blev en timmas njutning.


Det jag tycker är så himla synd
är att människor inte verkar uppskatta såna här evenemang.
Jag gissar på att vi var ett drygt fyrtiotal som var där och lyssnade,
och som ni kanske ser på fotot här ovan 
så var nog 99 procent äldre människor
över pensionsåldern.

Ja, och så jag och en av sönerna.
Och jag undrar varför det är så?

Alltså - jag tycker att sånt här är underbart!
Vacker musik av duktiga musiker.
En otroligt vacker, vilsam miljö.
Tända ljus, stämning.

Varför kommer inte folk...?
Jag tror att det är precis sånt här
som nutidens människor behöver!
Stillhet, skönhet, meditation.

(Det är ju dessutom alldeles gratis!)


Det är så synd, tycker jag.


Jag önskar att alla skulle våga testa
att gå på såna här konserter.

Inte bara de över 70 år...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar