måndag 26 februari 2018

Ett intressant besök och en tur upp i luften


En sak som jag tror är jätteviktig
är att då och då göra saker som man inte kanske
skulle ha valt själv att göra.

Hur ska man annars få uppleva det där oväntade?
Tänk så mycket man missar då!

Mitt resesällskap i Gdansk - vår son V -
hade några önskemål som han ville göra där.
Ett av dem var ett besök på Solidaritetsmuséet.

Jag ska erkänna en sak.
Jag gillar inte att gå på muséer.
Jag vet - det ska man ju tycka om,
(särskilt som lärare...)
men jag tycker ofta att det är ganska tråkigt, faktiskt.
Och Solidaritetsmuséum - hur kul låter det!?!

Och just därför
blev jag så positivt överraskad när jag "tvingades med" till detta muséum,
 beläget just precis där Solidaritetsrörelsen föddes en gång i tiden,
med Lech Walesa som ledare.


Jag blev väldigt imponerad av
hur proffsigt och snyggt detta muséum var,
och hur innovativ och varierande utställningen var.
Vi gick med en audio-guide i hörlurarna -
en guide som kände av precis var vi befann oss
och som berättade historien om hur Solidaritet uppkom
där på Lenin-varvet en gång i tiden.


Låter det tråkigt?
Ja, det gör det. Men det var det inte.
Jag är själv förvånad.
Faktum är att vi gick med vår audio-guide i tre timmar
utan att bli uttråkade!

Väldigt bra betyg
från en som inte gillar muséum.


Det här är en ganska ny utställning.
Fyra år gammal.
Och de har byggt så snyggt där inne!


Så bara att vara i den här miljön var kul!


Många olika rum -
alla med nya grepp för att överraska besökaren!


Här avslutades utställningen
med att man fick skriva en hälsning på en lapp
om man ville.


Häftig miljö - eller hur?
Och allt på samma plats där Lenin-varvet låg.


Rekommenderas om ni besöker Gdansk!


Så blev det en tur på stan igen.
 I denna vackra stad.


Vi gick på café och åt varsin bakelse.


Och så gick vi över torget...


...vidare mot Ambersky -


- som är Gdansk lilla motsvarighet till London Eye.


Och eftersom allt varit så billigt i Polen
och vi inte använt mer än hälften av reskassan...


...så tog vi en tur för att få en överblick över stan.


Morgonen därpå hämtade taxin oss på hotellet klockan 8


för att ta oss till flygplatsen.
En 20 minuters taxiresa från hotellet.

Taxichauffören frågade om vi tyckte om deras stad.
Och det svarade vi att vi gjorde.


"Men vad är det med vädret, egentligen!?!", utbrast taxichauffören.

Han tyckte att vi borde komma tillbaka när det blir lite varmare.

Och det gör vi gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar