söndag 25 februari 2018

Gdansk


Hej!

Jag är just hemkommen från en liten tur till Gdansk,
där jag varit tillsammans med min äldste son fredag - söndag.


Jag har aldrig varit i Polen tidigare,
men vi tyckte att det skulle vara kul att resa någonstans
ett par dagar på sportlovet och då blev det Gdansk -
mest för att det var så himla billigt flyg dit!


135 kronor kostade biljetten dit och 350 kronor hem. 
Inte klokt egentligen!

Gdansk visade sig vara en väldigt fin stad.
Alltså -husen!
Ja, jag ber om ursäkt, men nu blir det hus-spam...







Hur fina hus...?
De snirkliga gavlarna ser ju ut som pepparkakshus!

Som ni ser behövdes det mössa och en rejäl halsduk.
Fy sjutton vad kallt det var när vi kom dit på
fredagseftermiddagen. 

(Men det blev ännu kallare dagen därpå...)


Är det inte fantastiskt
att alla de här vackra husen finns bevarade?

Nu spammar jag igen...


(Jag fick lära mig att husen i staden förstördes under andra världskriget
men att man under Stalins tid på 50-talet såg till att
återuppföra hela stadskärnan enligt ritningar
på hur det en gång var.)


Så speciellt att ha gavelsidan på husen som framsida!











Vi bodde på ett hotell som låg alldeles intill gamla stan.
Bra läge, tyckte vi!

Vi hade inte planerat så jättemycket vad vi skulle göra där.
Mest bara gå runt och titta.
Och så äta och fika gott, förstås.

Mer från Gdansk i nästa inlägg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar