söndag 14 juli 2019

Konsert på sagoslottet



Det ligger ett rosa litet sagoslott i närheten av var vi bor.
Det heter Speteby Hall och jag har åkt förbi många gånger
men aldrig haft anledning att stanna till här.


Men så i går hade vi fått nys om
att det skulle ges pianokonsert här.
Martin Sturfält skulle spela på en gammal Bluthner-flygel.

Jag har hört honom ett par gånger tidigare
och han är en otroligt duktig pianist.
Vi bestämde oss därför att gå!

På Speteby finns ett anikvariat
och det var i den byggnaden som konserten skulle ges.


Och vilket härligt antikvariat, förresten!


Det är ju så vackert med gamla böcker
och jag hittade fina gamla växtplanscher som jag köpte.


Här inne hade man dagen till ära ställt i ordning
ett litet café med fyra små bagerskor.


Och ett sånt café måste man ju gynna...


...så vi köpte oss lite fika
och slog oss ned i skuggan i trädgården.





I trädgården fanns också ett
(vad jag förstår nybyggt...?) orangeri.


Gillade golvet här inne!


Vi gick en sväng runt husen, innan det var dags att ta plats...


...i lokalen där konserten skulle äga rum.


Vi hade turen att få sitta allra längst fram!


Och det tycker jag ger en extra dimension av upplevelsen.
Att nästan sitta bredvid den som spelar!


Det blev nästan två timmars njutningsfull musik!


Ja, det var en upplevelse.
Tänk att allt det här ligger så nära där vi bor
och att jag aldrig har varit här tidigare!


Sånt tycker jag är kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar