lördag 18 juli 2020

Malabarspenat


Måste återigen tipsa om denna fantastiska växt att så -
nämligen Malabarspenat, eller
Basella Alba Rosebud,
som den också heter.


I våras sådde jag en påse frön
och jag tror ta mej tusan att varenda frö
snällt grodde!


Malanbarspenat är ätlig - hela växten...
Kraftig spenat-smak!


...men man kan också ha den som krukväxt
bara för att den är så fin.


När det blir höst kan man ta in krukan
och ställa i ett fönster.
Den kan övervintra som vilken krukväxt som helst!


Vilken fantastisk grön färg!


Så frisk och frodig!


Jag har ganska många exemplar i år.


I denna kruka har jag satt i en stålbåge
som spenaten kan slingra sig runt.


Det gör den snällt!


Här är en annan som slingrar upp för en bambupinne.



Högre och högre klättrar den...



Och här är en som nyss har fått ännu längre pinnar.
Den har för övrigt börjat blomma
med de sötaste rosa blommor!


Mycket lättskött och tålig!


Därför blev jag lite förvånad när jag såg ett exemplar
i en blomsterbutik härom dagen.
325 kronor skulle de ha för den. Oj!
Mitt tips är att så!

Du kommer inte bli besviken!

1 kommentar:

  1. Även jag snubblade på samma prislapp på "Rosebud" i 1 blombutik här i StenStan. NU är det 1 vacker växt..& tja..de har väl "kryddat på lite" PÅ DEN OÄTLIGA VÄXTEN..informerade hon i kassan mig ;) VART HITTADE DU FRÖ? hA1FINhÖST fr.Helena

    SvaraRadera