tisdag 19 juli 2011

Gärdsgården


Vi har en hörna i trädgården
 där det växer smörblommor invid gärdsgården.
Här kan man bara inte köra gräsklippare!
Här får det vara orört och naturligt.

För kan det bli mer svensk sommar än så här?
Gärdsgården byggde H och min pappa för 10 år sedan.
Vi lånade böcker om gärdsgårdar på biblioteket
 och sedan byggdes det
 efter konstens alla regler.

Inga skruvar eller spikar.
Granvidjor värmdes över öppen eld 
och böjdes sedan runt störarna.


På andra sidan gärdsgården finns det ett hallonsnår.
Det är ju på gott och ont, eftersom hallonbuskarna
hela tiden försöker ta sig in på tomten.
Det rensas bort hallonskott hej vilt.

Men nog är det härligt också,
att bara kunna sträcka ut handen och plocka
de mest underbara skogshallon på sin egen tomt.


Här är dagens skörd som jag var ute
 och plockade alldeles nyss. 

Det blir gott det,
tillsammans med lite vaniljyoghurt!

3 kommentarer:

  1. Skickligt att göra eget gärdsgårdsstaket och snyggt.

    Inte mycket går upp mot vilda hallon eller mormors hallonsylt på skogshallon. Det är något helt annat än den som finns i affären.
    Jag tycker t.o.m. bättre om både hallon och blåbär än jordgubbar...
    Det får man nästan skämmas för.

    Ha en skön kväll på din altan!
    Kram Monica

    SvaraRadera
  2. Så vackert....både gärdsgården och omgivningen.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  3. Vilken mysig blogg och vad glad jag är att du la in en kommentar i min så att jag hittade hit. Åker omedelbums in på min blogglista! Jättevackra bilder!
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera