lördag 15 december 2012

Julboken


Min Pappa
älskade böcker.

När jag var liten hände det ibland
att vi alla fyra barn låg i mammas och pappas säng
och lyssnade när pappa läste sagor högt för oss.
Bland tomtar och troll.

Han tyckte det var viktigt med böcker,
och han ville nog föra över läsglädjen till oss barn.
Och så hade han en alldeles egen tradition:
Att vid julaftons frukost
dela ut varsin Julbok
till oss barn.

Även sedan vi blev vuxna,
så kom han alltid med en julbok till oss.
Och när svärsöner och svärdöttrar,
och så småningom även barnbarn
kom in i bilden,
så inkluderades även de.

Med åren blev det varje jul julböcker
till femton personer
för pappa att fundera ut.
Ibland överlämnades de med rim,
och alltid så fort vi träffades vid jul.
Det var hans grej,
och jag tror att han älskade det!


I februari gick pappa bort.
Och jag skrev ju om traditioner i mitt förra inlägg.
Att jag tror att det är viktigt för oss människor.
Och nog har jag tänkt på,
att det i år är första året 
i mitt fyrtiosexåriga liv
som jag inte kommer att ha någon julbok
att bläddra i.

Men så i dag,
när jag var på Ica för att handla ingredienser
 till julknäcken,
så fick jag se den här underbara boken
med Peter Jöback.
Jag bläddrade i den.
Å, det var så vackra bilder!
Och goda recept!
Och noter till sångerna på hans fina julskiva!

"Den här boken skulle jag ha önskat mig av morfar,
om han skulle ha levat...",
sa jag till barnen som var med mig.

Men...
...sedan tänkte jag:

"Varför köper jag den inte till mig själv...?
Och låter traditionen föras vidare?
Det är väl en underbar tanke
att pappa har lyckats föra över läsglädjen
till så många!?!"


Och så kom det sig 
att jag gav mig själv denna vackra bok!
Fina traditioner ska inte brytas!

Sönerna kan även fortsättningsvis 
vänta sig varsitt hårt paket
på julafton...

6 kommentarer:

  1. Vilken bra tradition! Jag tycker också att böcker är viktiga och varje jul får våra barn minst en bok var.
    Du gjorde helt rätt som gav dig själv den där boken tycker jag.

    Ha en fin lördagskväll!

    SvaraRadera
  2. Vad fint du skriver!
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Jaa, man ska föra traditionerna vidare - just för att minnas!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Jättebra val AH! Och visst kändes det bra?
    Här brukar det vara hårda paket på julaftonsmorgon med - men i år har jag inte hunnit än. Måste till stan...
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Vad fint skrivet...blev alldeles tårögd...
    Klart den traditionen ska föras vidare, den var jättefin och bra!!! Vilken klok pappa du hade.

    Önskar dig en ljus och glad tredje advent.

    Kram Mariette

    SvaraRadera
  6. Här har vi just en sån tradition som du berättar om men det är min mamma som fixar och triksar. Hon är själv en bok mal precis som din pappa.

    Det är härligt med dessa minne från våra älskade och kära som finns eller har funnit hos oss.
    Kram Anna

    SvaraRadera