tisdag 3 december 2013

December-favoriter


Det viktigaste för mig i december
är nog i ändå blommor.
Eller förresten: ljus
(både levande och ljusslingor) är nog lika viktigt.
Men - ljus och blommor!
Jag vet inte hus många amaryllisar och hyacinter
som redan har blommat över här i huset.
Det är en ständig påfyllning!


Jag köper nästan alltid vita hyacinter,
men förra veckan blev det blåa.
Det är bara det att jag tycker att de blåa luktar så illa,
så när de var så här utslagna
stod jag inte ut längre.
De åkte ut i växthuset!

Annars är jag nog allra mest förtjust i hyacinter
som är i knoppstadiet.
Det och helt nyútslagna amaryllisar.

Vilka är dina favoriter?

6 kommentarer:

  1. Här är ett gäng vita hyacinter på väg att slå ut nu. Underbara blomma! Amaryllisar gillar jag också. Både i kruka och hängande snitt.
    Vita azaleor gillar jag också men de är så ömtåliga för torka.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Amayllis är min favorit och det finns många olika men jag är nog mest förtjust i en som är röd- och vitstrimmig. Är lika förtjust i vita hyacinter.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Håller med om att hyacinter är bäst innan de slår ut.Jag brukar köpa de vita.
    Amaryllis, röd eller vit, är nog ändå den julblomma som jag inte vill vara utan.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  4. Helt klart vita men så här när det lider mot jul kan jag tänka mig alla färger.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Men vad säger du...luktar illa...det har jag aldrig tänkt på...

    Vilka underbara bilder du tagit!

    Visst är ljus och blommor bland höjdarna i december!

    Kram Mariette

    SvaraRadera
  6. Hyacinter i knopp tycker jag är de absolut vackraste! Men eftersom sambon är allergisk så får jag kasta ut dem när de börjar blomma. Vilket slöseri va? Fast amaryllisar funkar ju. De är med sin höjd självklara i jul!

    Dina blå hyacinter är verkligen tjusiga! Har aldrig märkt att de blå luktar illa. Fast det är klart. Jag hinner ju aldrig känna doften innan de åker ut...

    Kram Tamara

    SvaraRadera