onsdag 4 december 2013

Å ena sidan...



Äpplen går åt hur många som helst i denna familj.
Flera kilo i veckan!
Men ibland hinner de inte bli uppätna
förrän de börjar bli lite skrumpna
och mjuka där på fruktfatet.
Då får de bli pynt i stället!


Jag tänker på julen
och min kluvenhet till den.
Å ena sidan är den det bästa som finns.
Musiken, ljusen. umgänget, värmen.
Magiska ögonblick.
Så fint.

Å andra sidan
är den alltför högt uppskruvade förväntningar.
Överdriven konsumtion.
Ångest över att inte orka räcka till.
Inte riktigt orka.


En vacker sång.
En Jansson och ett tomtebloss.
Levande ljus.
Lugn och ro.
Ett långsamt samtal.
Ett hjärtligt skratt.
En trivsam stund.
En tänd brasa.
En gemenskap med dem jag tycker om.
Och så lite choklad.

Det räcker för mig.
Bara så.

4 kommentarer:

  1. Det är verkligen fint att pynta med äpple tycker jag. Det är lite svårt att pynta med äpple utomhus här för Ronja äter dem (såklart). Inomhus brukar jag ibland göra äppeljusstakar.

    Ångest för julen är ju tråkigt. Jag tycker nog att vi hittat en bra balans här numera. Jag städar inte så mycket inför julen längre. Lägger mer tid på att njuta en glögg en vardagskväll, verkligen titta på de tända ljusen, pyssla lite med mossa och granris som jag gillar... På julafton är vi hemma här bara vi fyra fram till efter Kalle. Då åker vi antingen till mina föräldrar eller till svärfar, vartannat år. Ja, jag tycker nog att det känns lugnt numera även om jag ibland känner "jaha, nu var allt över och det är ett år till nästa gång".

    Hoppas du hittar lugn och ro och kan njuta.
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Dina bilder är alltid så fina!
    Julhysterin har för min del dämpats något på senare år, det som är jobbigast är när man ska handla och det är folk överallt som stressar runt. I år har vi bestämt att vi inte ska ha så mycket julklappar, vi har lottat till vem vi ska köpa en klapp till, dessutom ska vi ha julklappsspelet som en kul grej. Tycker det känns ganska skönt. Nu när barnen är vuxna hjälper de till med mat och vi planerar tillsammans. Så nog känns det bättre nu - bara jag slapp att gå i affärerna!
    Ha det lugnt och fint!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  3. En sådan jul räcker långt, väldigt långt till och med....det behövs inte mer än så...jag har börjat de sista åren med att försöka ta det lilla lugna, bröt helt och åkte utomlands för att hjälpa söstra mi att orka med....det hjälpte även mig.
    Underbara bilder du visade här, blev riktigt sugen på att "pynta till" det lite.
    Ha en skön dag. Kramiz

    SvaraRadera
  4. Det där sista stycket låter bra tycker jag, gör så! Lugn och ro och brasa! Och choklad!!!
    Ha det bra och ta det lugnt!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera