lördag 30 december 2017

Fröknäcke


Med bakning och matlagning
går det verkligen i perioder, tycker jag!

För några år sedan hade jag en period
när jag bakade fröknäcke lite då och då.
Sedan har jag glömt bort det där - tills nu i advent!
På vårt glöggmingel bjöd jag på fröknäcke
med olika ostar och marmelad.

När man bakar fröknäcke är det ju ganska dyrt
med alla ingredienser som ska köpas,
men ser man till att verkligen baka några omgångar
så att alla påsar med olika fröer och rismjöl används -
ja, då får man ju verkligen valuta för pengarna.


Nu har jag bakat flera satser i december.
Himla gott, tycker jag!

I dag när vi hade kalkonmiddag hos mamma
så passade jag på att ta med en varsin burk
som present till mina bröders familjer.



Det är kul att kunna ge hemgjorda presenter!

(Fröknäcken finns ju i många varianter. Mina innehåller:
sesamfrö
pumpakärnor
melonkärnor
solrosfrö
linfrön
rismjöl
rapsolja
salt
vatten )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar