söndag 3 december 2017

Grannar på adventsfika med glögg


Första advent!

I dag hade vi en liten glöggbjudning
med adventsfika för våra grannar!


Vi bjöd in hela gatan!



Haha - det blev livat, vill jag lova!
Sju barn i åldern 14 månader till 5 år, deras mammor och pappor,
vår hundvalp och vår katt - ja, det var liv i luckan!

Men så trevligt att träffas så där!


När jag var liten så minns jag att mina föräldrar turades om
med alla granngårdar att bjuda på fika kring jul.
Det kanske var mer så förr,
men jag tycker att det känns bra
att lära känna sina grannar lite grann!


När jag var 18 år och flyttade hemifrån
för att studera till lärare i Linköping,
gjorde jag faktiskt samma sak:
bjöd in mina grannar!

Några gamla tanter och en ungkarl i min trappuppgång
kom hem till mig och drack kaffe och åt wienerbröd.
De blir ju lite roligare sedan, att mötas i tvättstugan...


När man bor i villa så ses man ju på ett annat sätt,
men så här på vinterhalvåret så blir det ju inte att man
pratar så mycket med varandra.


Det fick bli glögg, pepparkakor,
frökex med ostar och fikonmarmelad...


...mjuk pepparkaka med tranbär...


...saffranskaka med kokos, lussekatter...



franska pepparkakor och så en massa godis, förstås.


Och så bra:
På köpet blev det ju lite bakat i huset!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar