måndag 6 augusti 2018

Vitkålshuvuden och inlagd gurka



Har ni sett något så vackert?!?

Det är vår son V som har odlat vitkål i sommar
och nu har börjar det bli riktiga vitkålshuvuden.
Det har varit spännande att följa hur bladen liksom
"byggs på" ett efter ett till ett kålhuvud.

Utmaningen med kål är ju att klara dem från skadeinsekter.
Jag hade själv grönkål i mina odlingslådor,
och den var fantastiskt fin länge tillsammans med blommorna -
men sedan kom kålfjärilarna och la sina ägg.
Jag försökte hålla efter och klämma ägg och larver,
men det fungerar ju inte till slut -
man kan ju inte stå där och passa hela tiden...


Tur att jag fotade den medan den var fin,
för nu står bara som skelett av bladnerver kvar där...



Men som tur var så hade jag delat med mig av grönkålsplantor
till sonen - och se vad fin hans grönkål är!
Och då har han ändå skördat av den i flera omgångar
när han har lagat grönkålssoppa!


Att täcka odlingarna är tydligen ett absolut måste.

V byggde odlingstält av fiberduk i våras,
så inga skadeinsekter har kommit åt hans plantor!


Jag är imponerad av hur han har skött och pysslat om odlingarna.
Gurka har han fått massor som han har lagt in 
tillsammans med egenodlad dill.


Ja, det är minsann ett rent nöje
att dela med sig av odlingsytan i trädgården till honom!


Han förvaltar den väl...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar