söndag 3 april 2011

Tussilago


Tussilago Farfara

Små gula solar.
Med skaft så korta att det knappt gick att hålla i buketten.
Och än mindre hitta en passande vas som de inte drunknar i.
Det gör inget.
Plötsligt har jag våren i mitt hus!


Så svältfödd på färger i naturen som jag är,
så är denna syn en gudagåva...
Färgen signalerar liv!
Tjoho och Hipp Hurra!
Och den färgar av sig på mig...
Jag är som ett karbonpapper som suger i mig.
Sluuurp...!

Har haft mina första trädgårdsdagar för året.
Äntligen.
Det har varit 15 grader varmt, både i dag och i går.
Solen har dock inte synts till,
och på eftermiddagen började det regna, så vi fick gå in.
(Man får ju inte rivstarta, liksom, verkar vädergudarna resonera...)

Jag får väl titta på min tussilago-bukett här inne.
Idag är gult inte fult.
Inte alls...

2 kommentarer:

  1. Om du vill ha en färg till = lite blåsippor kan jag komma hem med några - här är hela backen blå nu!

    SvaraRadera