fredag 30 juni 2017

Glöm mig


Ica Maxi har pocket-rea den här veckan.
49 kronor per pocket!

Jag passade därför på att köpa på mig ett par böcker,
däribland Alex Schulmans Glöm mig.
En bok som jag har haft på min "ska-läsa-lista" ett bra tag.


Och den var bra.

Jag har så svårt att föreställa mig
hur vidrigt det måste vara att växa upp med alkoholiserade föräldrar.
Föräldrar som inte förmår att axla föräldraskapet.
Föräldrar som väljer alkoholen framför barnen.
Föräldrar som det inte går att lita på.
Som sviker gång på gång.
Och som skrämmer.

Hur blir ett sånt barn som människa?
Hur tar man sig ut på andra sidan barndomen
när man inte har fått vara ett barn 
på det sättet som ett barn ska få vara barn?



Och det som är så grymt med att fråntas tryggheten i sin barndom
är att just barndomen aldrig går att få tillbaka.
Oavsett hur livet sedan utvecklar sig.
Även om det kan bli bra.

Det är märkligt hur livet formar oss alla.
Hur alla, exakt alla, växer upp under så olika förhållanden.
Det är egentligen konstigt att vi människor
ändå har förmågan att förstå varandra
så pass mycket som vi ändå gör.

När ingens, absolut ingens liv, är den andres lik.


Och så tänker jag på hur komplexa vi är.
Sammansatta av små fragment av upplevelser och erfarenheter
som har råkat komma i vår väg.

Vem kan döma?
Vem kan veta hur man själv skulle ha påverkats
och reagerat om man vore i samma situation?


Ja.
Det var den första pocketboken det.
Nu ska jag kasta mig över nästa!


Och har ni inte läst Glöm mig
så rekommenderar jag er att göra det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar