lördag 23 mars 2019

Ekfat och balkansippa


Här står jag på årets trädgårdsmässa i Älvsjö -
Nordiska Trädgårdar 2019.

Detta är den idéträdgård som tog silverplatsen:
Sagojords kulturträdgård.


Rätt mysig!


(Haha - jag vet inte om personen på bilden här nedan
hör till installationen eller om det bara är
en mässbesökare som vilar fötterna.
Han passade in här, i alla fall...)


Den idéträdgård som kammade hem guldplatsen
är dock denna vid namn Trädgårdshandlingar.


Underrubriken var:
"Sinnets samverkan med handen.
Odlarglädje och skaparlust."


Vilken bra underrubrik!
Det är precis så som jag känner inför odlandet.


Och jag tycker guld- och silverplatserna gick till rätt tävlanden!


Av balkongerna så var det denna som vann:


Den heter Trädgård för alla -
härodlat, närodlat och återbrukat.


Skapad av Jeanette Söderlund,
Skillebyholms Trädgårdsutbildning,
och även här var jag enig med juryn!


Och hur var mässan i år då...?

Tja, jag tror aldrig jag varit med om en mässa med
himla mycket folk som det var i dag.
Det förtar lite.
Svårt att ta sig fram, svårt att se det man vill se och långa köer.

Jag gjorde dock ett stort inköp
och det var ett ekfat från Frankrike.
Den har använts till rödvin i många år och både
färgen och lukten av rödvin sitter i.

Mycket glad för detta inköp.
Får se om jag ska ha ett vattenblänk i den
eller om jag använder den till plantering.


För övrigt blev det inga inköp.
Jag var på jakt efter julrosor,
men jag var inte helt nöjd med dem jag såg
så det fick vara.

Ett par krukor med ljuvaste balkansippor
forslades dock varsamt hem i knäet.


Underbara - eller hur?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar