söndag 10 mars 2019

Mitt fina Tempelträd



För två år sedan köpte jag ett Tempelträd.
Ginkgo Bilboa


Det planterades om i en större kruka
och stod sedan hela sommaren ute i växthuset.

När hösten kom fick det en helt underbar gul färg.


Jag var lite osäker på hur jag skulle vinterförvara det,
men jag ställde in det i boden där jag har mina dahlior,
klöverväxter och afrikas blå liljor över vintern.

Vi har ett litet element på där,
och jag skulle gissa att temperaturen ligger kring 5  grader då.
Två små fönster finns där inne.
Jag ställer in växterna när det börjar bli frostnätter
och sedan står de där utan tillsyn fram tills nu i mars.
Det har funkat bra tidigare -
men hur skulle det gå för det lilla tempelträdet?


Det gick jättebra!

När jag tog fram det var det bara en torr pinne,
men efter ungefär tre veckor med ljus och pyttelite vatten
så började små gröna blad spricka ut!


Den här andra vintern gjorde jag på samma sätt.
Jag tog fram det för några veckor sedan
och titta nu:


Alltså - hur underbart...?


Och från att ha varit en pinne så har den nu skickat ut
några horisontella grenar också!


Jag är jätteglad för trädet
och det skulle vara så roligt om jag kunde plantera det
direkt i jorden i trädgården!

Jag vet att det finns Ginkgo-träd så långt norrut som
i Stockholm och i Uppsala,
men jag vågar inte riktigt chansa.

Det får nog bo kvar i sin kruka i år också.

3 kommentarer:

  1. Så roligt att de klarar sej över vintern. Jag har ingen bra plats för övervintring. Jag har satt mina dahlior i vår jordkällare men jag betvivlar att de klarar sej där dessvärre. Håller väl tummarna att någon ska ha klarat sej. Ha en fin vecka kram från Nina

    SvaraRadera
  2. Åh vad roligt!! Vet inte om Du såg alla ginkgo träd och gula löv jag fotade i Kina i höstas. Fick en så härlig bild på en liten pojke som kastar en massa gula ginkgolöv i luften och skrattar så lyckligt.
    Jag hoppas mitt lilla Ginkgo också överlevt i uterummet. Dags att kolla till det och fikonet. Båda såg lite trötta ut sist.
    Kul med alla verbenor. Blir som en lila sky hos er i sommar då. De är så vackra!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  3. När ni har ett Ginko Bilbao i kruka inomhus, ger ni det gödning varje vecka, eller bara en gång i månaden eller vad ?! Tacksam för svar, Agneta B.

    SvaraRadera