söndag 17 mars 2019

Kruka om!



Puh!
 Det var det det!


Jag har ägnat några timmar
åt att kruka om mina dahlior.


De har övervintrat i vår gästbod
och togs fram för några veckor sedan.
Jag tar in dem i huset, i vårt ljusaste rum
där vi har en hel fönstervägg.



Eftersom jag odlar dem i krukor
så ställer jag helt enkelt in hela krukan som den är
i boden efter den första frostnatten,
och sedan står den bara där - bortglömd,
fram till i mars ungefär.


En del har fått bamsestora knölar
(de har många år på nacken nu!)
och börjar ha alldeles för små krukor.
Måste fixa större.


I alla fall:

I dag jag grävt upp alla knölar, kastat den gamla jorden
och sedan planterat om knölarna i ny jord.
Alla knölar verkar må hur bra som helst.

(Det var bara en som hade ett par ruttna knölar,
men jag tror den kommer att funka ändå!)


Det tar sin lilla tid -
men nu är elva dahlior omkrukade,
och nu får de stå här inne, ovattnade tills
de första små skotten tittar fram.

Pålitliga växter det där!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar