onsdag 7 augusti 2019

Sommarprat


När jag åker till jobbet om morgnarna
så är radion ofta inställd på RIX morronzoo.
I går diskuterades Sommar i P1.

Någon tyckte att Sommar bara är överreklamerat
och att de flesta prat är värdelösa.

Jag håller inte med, för i år tycker jag
att det har varit ovanligt många bra sommarpratare!


Förra året var jag däremot lite trött på programmet
och lyssnade faktiskt inte på något vad jag kommer i håg.
I år är det tvärtom.
Jag har lyssnat på nästan alla!


Och jag tycker snarare att det är jättemånga
som har hållit otroligt hög standard!

Några av mina favoriter i år är:

Carina Bergfeldt

Vilken barndom!
En pappa som talar om för henne
att hon har "en vidrig personlighet" och
många andra fruktansvärda tilltal.
Man unnar henne lycka och framgång efter
en sådan barndom!


Alexander Mahmoud

En helt främmande människa för mig.
Men vilken berättarteknik!
Alltså, jag älskade hans sätt att tala!
Ett alldeles eget sätt att berätta på!

(Och jag var tvungen att googla upp en bild på honom sedan.
Han såg inte alls ut som jag föreställde mig...)


Marie Nilsson Lind

Också en fantastisk berättare.
Både röstmässigt och hur hon byggt upp sitt program.
Vilka formuleringar!
Och vilket mod att blotta sin skörhet så!
Så fint och så viktigt!


Och så Stina Wollter.
Tre gånger har jag lyssnat på hennes program.
Det är en fantastisk berättelse.
Fin. Stark. Sorglig, men samtidigt trösterik.
Och så hennes röst.

Alltså, jag skulle vilja ha en Stina Wollter sitta i rummet intill alltid.
Så att jag kan gå in dit när jag behöver tanka trygghet och tröst.
Alla behöver nog en Stina i sitt liv.
Snäll. Klok.Varm.

Jag kan på rak arm genast nämna flera andra sommarprat
som också varit givande att lyssna till.
Men det här var några av de bästa i år, enligt mig.


(Och bilderna är från i lördags morse i Varberg
och en strandpromenad innan frukost...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar