måndag 7 februari 2011

Inte en blund...


Åååå, vilken natt jag har haft!
Vi flyttade ju ned vårt sovrum till nedervåningen i går,
och jag har knappt sovit en blund!


Jag har ju checkat av Feng Shui-listan:
- Huvudändan i kraftposition mot en vägg
-Inga fönster eller dörrar bakom ryggen
- Huvudändan i norr- eller söderriktning
(hade söder förut, norr nu)
- Inte alldeles nära entrén

Det hjälpte inte.
Jag som aldrig annars har sömnproblem sov oroligt hela natten.
Kanske sängen står på ett sånt där "Hartmankors"...?
Eller också...är det det som skymtar här...


...som är vårt problem...
Alltså, jag har ju berättat att jag har ett finpiano och ett fulpiano.
Finpianot står i vardagsrummet och är vackert, men fulpianot får stå lite undanskymt.
Och tyvärr har vi ingen annan plats för det,
så det får stå här i sovrummet. 
 (Till H:s stora förtret...)
Kanske finns det någon Feng Shui-regel som säger att
pianon är förbjudna i sovrum...?


H. är galen på det. Han vill att jag ska kasta bort det.
Nejmen, det kan jag ju inte göra!
Det är en underbar klang i det, och det är alltid det pianot jag spelar på!


Så - är detta boven i dramat?
Fulpianot!

Eller är det helt enkelt så att man bara behöver vänja sig
vid ett nytt sovrum
efter att ha sovit i 13 år i samma rum
och riktning?

We´ll see about that!

Ps: Sovrummet är inte klart ännu. Tapeterna vi skulle ha
vid huvudgaveln var slut, så vi får vänta ett tag på att göra färdigt.
En golvlist saknas också,
och lite annat,
men sedan ska jag visa er!

5 kommentarer:

  1. Jag är övertygad om att det beror på ormbunksplanschen du har på väggen, den kan du skicka till mig istället!
    Det kan kanske vara så att du inte ligger åt samma väderstreck som i det andra sovrummet, jag har märkt att jag måste ha huvudet åt samma väderstreck om jag ska kunna sova. Trams säger många!
    Hoppas du får sova inatt!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Är ingen superkännare av Feng Shui men speglar i sovrummet är ingen bra ide att ha, energin studsar i dem. Skall man ha en spegel så skall den sitta på samma vägg som sänggaveln, där hänger den bra utan att sno energi.
    Precis som att man inte skall ha sängen riktad mot en dörröppning, då far energin ut genom dörren. Det är ingefär det jag vet om den tron.
    Sen bestämmer man ju själv vad man skall tro, har du tur så är det bara ovanan att sova någon annanstans än det gamla vanliga. Och har du otur har du hamnat i samma sovdilemma som jag men det hoppas jag verkligen inte.
    Håller med Eva att ormbunksplanchen är jättefin!
    Kram Monica

    SvaraRadera
  3. Jag tror nog inte att det är pianot. Det är bara H som försöker få dig att tro det ;-). Spegel mittemot sängen lär ju däremot inte vara bra. Fast jag tippar nog på att det är ren och skär ovana. Ni har ju tom bytt våningsplan.

    SvaraRadera
  4. Som blivande Feng-shui konsult skulle jag nog kolla så du inte sover i ett currykors eller i en currylinje. Katter älskar att sova i currykors så om du har katt kan du kolla om favoritplatsen är i din säng. Speglar är heller inte att rekommendera i sovrum. Hoppas din sömn blir bättre ;-)

    SvaraRadera
  5. Herregud, det där Fengandet låter jobbigt =)

    SvaraRadera