onsdag 19 juni 2019

Att duka ett bord


Att duka bord är något
som jag tycker är jätteroligt!


Så här dukade jag i går på tjejträffen:



Mitt på bordet låg den gamla ekgrenen
som H borrat hål i för ljushållare och provglasrör.


I provglasen satte jag kirskåls-blommor,
blad från ormbunke och småkvistar från paradisbusken.




Grenen blev perfekt i höjd -
inte störande i synfältet.


För några år sedan samlade jag ihop stora Mateus-tallrikar.
De är så bra i storlek när man äter buffé
och behöver få plats för mycket mat.



Varje månad när lönen kom köpte jag en ny tallrik.
På så vis märkte man aldrig av utgiften.
Jag valde att samla på två olika färger:
viol och plommon.
Tycker att de passar jättebra ihop
och brukar duka varannan.


På varje tallrik ligger tygservetter
som egentligen är tallrikstabletter från Hemtex.
Det känns lite lyxigare med tyg, tycker jag.


Tallriksunderläggen i styva trådar
kommer från Indiska.


Pokalglasen är från Åhléns,
men det var flera år sedan jag köpte dem.


Och finaste, skiraste sommarblomman just nu
är väl ändå kirskålen.

Som små spetsblommor ju!


Ja, att duka är otroligt kul, tycker jag.
Och viktigt för hur man upplever måltiden.
Visst håller ni med mig?

1 kommentar:

  1. Jättefin dukning och trevlig tradition! Ska leta efter en snygg gren i helgen. Har tagit fram ljushållare och provrör. Så kul idé!
    Glad Midsommar!
    Annika

    SvaraRadera