söndag 11 maj 2014

Helgen


Ännu går fläkten
i växthuset nästan dygnet runt.
Det blir för kallt för mina små fröplantor annars.
Och eftersom jag inte har el i växthuset
så har jag en sladd dragen från altanen
 tvärsöver rabatter och gräsmatta.
Tur att min groda håller den på plats!


Helgen har varit bra, trots regn.
Gräsmattan har blivit klippt för första gången i år,
och genast känns det lite finare.
Första rabarberpajen har blivit bakad också.
Det blev en variant med ett knäckigt täcke.
Mums!

Sedan har vi varit ute i regnet och byggt på vår vedbod.
(Ja, eller; det är ju H som bygger förstås.
 Jag blir ju mest dit-ropad när något måste hållas.)

Och så i kväll, har vi varit på en vårkonsert
 i kyrkan där vi gifte oss för sexton år sedan.
Körsång, solosång, piano och tvärflöjt.
Och så en massa vårsånger.


Det är lite speciellt det där
att återvända till sådana platser,
 där det skett något viktigt en gång i tiden.
Vi gifte oss här efter elva år tillsammans,
och kyrkan vi valde är min "barndomskyrka"
där jag också är konfirmerad.


Efteråt konserten gick vi och tittade på min farmor och farfars grav.
Grönskan på kyrkogården är så vacker nu.

Så.
Det var min helg.
Lite schlager, lite mycket trädgård, lite snickrande,
lite rabarberpaj, lite vårkonsert.
Helt ok för mig!

Hoppas ni också haft det bra!

2 kommentarer:

  1. Mysig helg du haft! Här har vi också ätit rabarber. Vilken fin groda som man kan ha sladden runt. Ibland skulle jag vilja ha ngt liknande till vattenslangen så den inte hamnar i rabatten när man drar runt den i trädgården.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Låter som att du haft en bra helg! Härligt när man kan känna sig nöjd efter helgen (även om många av oss säkert gärna haft en ledig dag till).
    Här blev det krusbärspaj på bär från frysen. Gäller ju att bereda plats för kommande bärskörd :).
    Just nu regnar det här samtidigt som solen skiner = regnbåge. Konstigt väder!

    Kramar

    SvaraRadera