söndag 25 maj 2014

Kronärtskocka


Förra året sådde jag Kronärtskockor.
De blev stora och fina,
men det hann aldrig bli någon skocka 
trots att jag sådde dem redan i januari.


I år blev sådden alldeles för sen,
så jag tog och köpte en färdig planta istället.
Kanske, kanske hinner den i år!


Mycket har frösått sig i de svarta odlingslådorna
som H byggde för ett år sedan.
Mest ringblommor och rosenskära.
Därför ser det inte fullt så prydligt ut som i fjol,
men å andra sidan har det hunnit längre!


Har ni odlat kronärtskocka?
Jag skulle så gärna vilja se den mogna!
Och kanske låta den gå upp i blom,
eftersom det blir så vackert!

(Länge trodde jag förresten att det hette
Kronärts-kocka och inte -skocka.
Man lär så länge man lever...)


armeringsnätet ska det klättra luktärtor.


Selma har blivit en riktig utekatt.
Hon bara älskar att vara utomhus,
och umgås med de andra katterna på gatan.


Hon gör sig fint i den svarta lådan,
eller hur? :-)

7 kommentarer:

  1. Snygga lådor och varmt och gott lär det bli i de upphöjda bäddarna, särskilt med grusgångarna emellan. Det älskar nog skockan. Här hade vi en skockaolycka tidigare i vår. Lyckades allstå med mycket möda och dalt övervintra förra årets kronärtskocka i zon fyra under stor lövhög, som framåt våren åkte av och på när frostnätterna kom. Sen behövde jag lite grävhjälp och när jag vände ryggen till hade mannen demolerat plantan totalt. Nu två månader senare har det faktiskt kommit ett nytt blad så plantan överlevde, men skockor blir det förstås inte. Köpte nya plantor idag av en annan sort eftersom jag hade lite plats över. Vilka prövningar ska vi odlare inte utstå : )
    Så fina bilder på gulliga Selma och hon matchar så bra. Jag har en Ture som ska vara med överallt.

    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Så himla fint du har det! Skockor har jag aldrig lyckats med. Fina plantor blir det men inga skockar. Hoppas det lyckas för dig i år.
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Åhh, du har så snygga odlingslådor. Stör mig lite att jag gjorde mina så höga som dina. Hmm.

    Kockor. Skockor. Eller vad det heter. Har ingen erfarenhet av dem. Annat än de i burk ;)

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  4. Åh tittar på bilderna från kalaset och wow, så många fina kakor..helt ljuvligt!!! Vilket kalas!!! Måste vara en bakglad pesron som fixat det! Gillade verkligen tårtan också där godiset vällde ut...))! Och dekorationerna med små blommor...Vackert!

    Dina odlingslådor ser väldigt prydliga och fina ut tycker jag. Jag har inte hälften sån ordning...haha.. Men bara det växer och blir nåt gott där så får jag vara glad. Det är lycka att skörda från egen trädgård.

    Solskenskram!

    SvaraRadera
  5. Snygga lådor snygg katt, men vad du har hunnit med mycket! Jag har inte försått en endaste liten sak....

    SvaraRadera
  6. Härligt när det växer i lådorna!
    Jag fick små kronärtskocksplantor förra året (eller förrförra?) men det blev inget av dem. I år provar jag jordärtskocka istället.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Så fantastiskt prydligt och fint med de svarta drivbänkarna och gårdsgruset. En dag vill jag också ha det så där fint :=)
    Tusen tack för härlig inspiration.
    Mvh
    Ire

    SvaraRadera