torsdag 1 maj 2014

Så pinsamt! (och om livets acceleration)


En fördel med att det blev lite kallare väder
är att jag fick ta fram mina kängor igen!
Jag är verkligen en stövel- och käng-människa.
Ja, enligt mig är det enda positiva med vinterhalvåret
att man får ta fram sina stövlar och kängor igen...



När jag var ung,  ja - typ tjugo,
så var min högsta önskan att äga ett par
Dr Martens kängor.
Jag hade inte råd.

Men jag släppte aldrig tanken,
så i höstas köpte jag mig ett par klassiska Dr Martens.
Då hade det gått nästan trettio år
och jag var 47 år gammal...


(Och ska sanningen fram
så var de eftertraktade kängorna inte så sköna till en början.
Men nu är de ingångna och helt perfekta!)



Och när man tänker i det tidsperspektivet
så är det svindlande hur fort tiden går!
Jag väntade i trettio år, liksom!

Och nu måste jag byta texten i min profilbild - igen!
För förra veckan var det min födelsedag.
Jag blev fyrtioåtta.
48.


Två år kvar till femtio, liksom!
Vart tar tiden vägen...?
Det är som en boll som sätts i rullning.
När den väl sätter fart
så accelererar den med en himlans fart
och går inte att stoppa.

Jag rökte när jag var tonåring.
Ja, i ungefär tio år faktiskt.
Och jag visste att det var farligt,
men jag minns att jag tänkte att det inte spelade så stor roll
om jag skulle bli sjuk när jag var sisådär en...40 år...
...för då hade man ju ändå redan levt färdigt. 
Det kunde ju kvitta då.
Typ.


Men jag hade ju fel.
Jag känner då rakt inte att jag har levt färdigt.
Nej, det konstiga är att jag fortfarande ibland kan tänka
att livet inte riktigt har börjat ännu!

Det är märkligt det där
med perspektivet man får av att leva.
Först har man allt fokus framåt,
sedan glider man över till att blicka lika mycket bakåt.
Det känns verkligen som att jag är mitt i livet!


Och jag struntar i om jag är för gammal för Dr Martens
eller som en av mina fjortonåringar säger -
för gammal för att blogga...
(jo, han tycker rakt inte att det passar sig -
och skulle han se detta inlägg skulle han sjunka genom jorden
 - en massa foton på mig själv liksom!
Det är nästan höjden av pinsamhet enligt honom!
"Men MAMMA!!!")


Två år kvar till 50.
Och livet leker! :-)

PS: Apropå Tiden, och hur den går:
Läs det här! Vilken jäkla bra text! :-)

9 kommentarer:

  1. Underbara bilder på dig!
    Vilken skrämmande inställning du hade till livet och rökning. Man blir ju helt mörkrädd. Tänk om många tänker så!? Tur att du ändrade dig ;)
    Jag är 42 i år och trivs bra med min ålder. Glad att jag inte är 20 för det verkar så jobbigt. Jag känner mig lugn, tillfreds liksom. Känner mig verkligen inte färdig med livet. Livet leker!
    Ibland funderar jag också sådär om man är för gammal för det ena eller det andra. För gammal för att blogga är vi då verkligen inte! För gammal för snickarjeans funderar jag på ibland. Nej, jag är inte för gammal! ;)

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Grattis i efterskott, snyggis! Jag har också ett par Dr Martens som jag älskar och jag är mycket äldre än du. Jag struntar i min ålder när det gäller kläder sen får ungarna tycka vad de vill, men det var nog värre när de var tonåringar, nu tycker de att mamma är OK.
    Texten var fin och sann.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Här är en till som suktat efter Dr Martens skor i flera år, man kanske skall slå till i alla fall, de är sååå fina, gäller även alla dina bilder :=)
    Iren

    SvaraRadera
  4. ...och efter allt du skrivit, så kan jag bara lova att fylla 50 var ett bland det roligaste jag gjort...så det så, fniss :)

    SvaraRadera
  5. Ha, livet är fullt av pinsamma mammor på nätet ( allt från 25 till 50+), hälsa sonen det..../Susanne

    SvaraRadera
  6. Bättre sent än aldrig beträffande skorna! Jag hade en jättekul stor 50 års fest i trädgården med klädsel halmhatt ;) Och det bästa med att bli äldre är kanske att man gör lite som man tycker, pinsam eller inte ;)) Man behöver ju inte bli så tråkig så klockorna stannar bara för att åren går.
    Det blir ju ingen gladare av. Fina bilder med kängor och allt!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  7. Så fina bilder på dig! Inte det minsta pinsamma. Vare sig du eller skorna :)
    Dr Martens finns ju i flera olika färger och mönster (annat var det när vi växte upp vill jag minnas). Prickiga t.o.m. Såna skulle garanterat vara coola på en gammal och pinsam tant som dig ;)

    Kram och grattis i efterskott!
    Tamara

    SvaraRadera
  8. Jeg så en tekst i Sverige for noen år siden:

    Alla dessa dagar som kom og gikk,
    inte visste jag at det var livet......

    Det var så fint det du har skrevet.

    Jeg er ofte inne på din blogg,
    og den er så ren og fin!!

    Liker den veldig godt, fortsett med den du :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina ord! Så glad jag blir för din hälsning!

      Kram // AH

      Radera