lördag 6 augusti 2016

Ogräsfria plattor!


Hej!

Och vad är nu det här för bild, undrar ni kanske?
Vår bil på vår garageuppfart?
Ja, nu är det inte bilen ni ska fokusera på -
utan det här:

För - ser ni?
Så fantastiskt ogräsfria plattor! :-)

Ja, jag fick ett ryck i dag och började rensa mellan plattorna.
Och så fint det blir då!
Jag tog halva ytan i dag och sparade resten till i morgon.
Med lite poddlyssnande går det lätt!


Rabatten här på framsidan är två år gammal.
På våren har jag krokus, narcisser (Thalia) och allium här.
Här finns också en jättetåtel, en stor julros som blommar så lång tid
och ett buxbomsklot som får stå för det vintergröna -
men den här tiden är den allra finast!


Här växer vita solhattar...


...som jag skulle vilja ha flera av,


ulleternell och kärleksörten Xenox


Den japanska starren som jag har lite överallt i trädgården.
Ruggen blir ju större och större
och då är det så lätt att ta bort lite som man kan
flytta till en annan rabatt.
Eller fylla ut i en kruka.

Typisk bra-att-ha-växt!


Dålig bild på ett nyförvärv
som jag köpte härom dagen och som fortfarande
står kvar i sin kruka i rabatten:

Blodtopp

Har hört så mycket gott om den
och var tvungen att testa!


Och så klättervildvinet
som nu, den andra sommaren,
har tagit fart och nått ända upp till pergolataket.

Ser fram emot fortsatt växtkraft!


Ville främst ha den för den läckra, röda höstfärgen.
Och tanken är att den ska lägga sig på pergolan
och sedan hänga ner lite gardinlikt... 


I morgon fortsätter ogräsrensandet!


Kul med arbete som ger så tydligt resultat!

PS: Har du något bra tips hur plattorna ska förbli ogräsfria sedan?
Jag har ogräs-ättika som jag tänkte spraya på i förebyggande -
men du kanske har något bättre knep...?

7 kommentarer:

  1. Har skaffat mig en ogräsbrännare i år för att förenkla själva rensningen. Det kan jag rekommendera. Ättika ska väl ta död på det som växer och har du redan tagit bort det så vet jag inte om det har någon effekt. Berätta gärna om det funkar.

    SvaraRadera
  2. Har även hört att man kan prova med bikarbonat, som man strör ut i springorna, har dock inte själv provat. Tack för en trevlig och fin blogg.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Läste någonstans att bikarbonat är effektivt mot ogräs mellan plattorna, tycker det är värt att prova så det ska jag göra under veckan.
    Blodtoppen är en fin växt och när den har etablerat sig blir den större och större.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  5. Gillar dina växtval och undrar om rabatten är solig eller "skuggig"? Finfin blogg i övrigt :-) /Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linda! Tack! Rabatten har sol större delen av dagen!

      Kram // AH

      Radera