söndag 22 juli 2012

Öppen Trädgård


Utanför min barndomsby
ligger en trädgård som varje år deltar i
Öppen Trädgård.
Den tillhör stadsträdgårdsmästaren i vår stad,
och jag brukar försöka åka dit en gång
varje sommar.


Jag tycker att det är svårt att fånga helhetsvyer på bild.
Det gör sig liksom mycket bättre i verkligheten.
Men jag vill ändå visa några bilder därifrån.


Jag gillar taklökstavlorna på de översta bilderna.
Det är något att ta efter!


Mycket sten finns i trädgården.
Sten i olika former, blandat.
Det är fint!


Det finns en hel del barrväxter också.
Och jag tänker ju då och då
att jag borde ha lite vintergröna växter,
för strukturens skull.


Det finns också en japan-inspirerad trädgård.
Jag tycker det är fint med inslag av sånt.
I lite lagom dos.


Gräs och stenar.
Jo, det är fint!
Och som sagt gillar jag när man blandar,
så att inte hela trädgården
följer samma stil!


Växthus med druvor i taket finns, förstås!


Och ja, återigen:
Mycket sten och taklök!


Och så sjok av smaragdgrön gräsmatta.
Snyggt!


Jag brukar alltid handla lite där också.
I dag blev det en Funkia
och ett Palettblad.
Ja, för det är ju alltid kul att
komma hem med något! :)


Bambu, gräs och sten...


Jag tycker att man behöver lite inspiration så här års.
Mycket i trädgården har passerat
"sitt finaste" stadium för säsongen,
och det är lätt att ledsna lite grann...


Men efter ett besök här,
så blev jag lite sugen på trädgård igen.

Och det är ju tur,
för det är ju mycket kvar av sommaren!

(Är någon intresserad av att läsa mer om denna trädgård,
så finns det en hemsida här!)

3 kommentarer:

  1. Fantastiskt att se en så stor privat trädgård som är så välskött! Härligt med så mycket variation!
    Du har det också mycket fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Där har jag också vandrat kring en halv dag och bara njutit. Verkligen en härlig trädgård och trevlig trädgårderare också som tog sig tid och visade runt.Det ger energi att ta tag i somligt på hemmaplätten :)

    SvaraRadera
  3. Hej! Vilken underbar blogg och vacker trädgård. Har själv en väldigt nystartad blogg men skulle gärna vilja länka till din i syfte att ge inspiration.

    MVH Martina / http://iditforalltid.blogspot.com

    Maila mig på dahlmartina@gmail.com om intresset finns

    SvaraRadera