torsdag 28 oktober 2010

God Jul?


Det är just precis nu
som julen är som allra bäst!

Jag ligger och läser min tredje jultidning för i år.
Och jag får så mycket längtan och så många idéer!
Det ska bli så fint och mysigt så!
Jo, jag gillar verkligen julen. 
Verkligen!
Det är bara det att det där eftersträvansvärda lugnet 
har lite svårt att infinna sig hos familjen Å i december.
Det tenderar mer att bli hysteri och panik. 
Plötsligt sitter man där med sprängande huvudvärk och en miniräknare 
och försöker fördela julklappar till de tre barnen någorlunda rättvist.
(Jäklar - de andra två har fått för mycket mer än den tredje! 
Vad ska vi nu kööööpa för att det ska bli jämnt?)
Och det där myset blir liksom mer och mer bara
ett dåligt samvete som aldrig hinns eller orkas med. 


Förra årets pepparkakshus blev inte ens ihopmonterat...

Men nu är julen underbar
i mitt huvud. Så här på lagom avstånd.
 Och den kommer att bli så bra, så bra i år...

...tänker jag och spelar lite julmusik på pianot.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar