söndag 15 januari 2012

Ut med granen, in med...


(På vardagsrumsbordet nu:
En bukett tulpaner och schackspelet som H och jag 
köpte i Tunisien på vår första utlandssemester tillsammans 1989!
Gjort av olivträ och köpt på kamelmarknaden. :-)

Inte tyckte jag att jag hade så särskilt många julsaker framme,
men ändå har det har tagit hela helgen att städa ut julen!
Granen stod grön och grann fortfarande,
(Ja, den hade t.o.m. börjat skjuta en massa skott!)
men tjugondag Knut är väl ändå gränsen
hur fin den än var fortfarande...



Ut med granen och in med tulpaner!
Ja, i dag är det ju faktiskt Tulpanens Dag!
Känner jag mig själv rätt så brukar dock
Tulpanens Dag
i det här huset infalla varje dag
från och med nu och ett par månader framöver...
Är det någon vardagslyx man bör unna sig,
så är det väl tulpaner!

Och medans mamman ägnat helgen åt att städa
så har killarna äntligen fått tillbringa den i slalombacken!
Härligt rödkindade grabbar är det som
kommer hem och är skönt trötta
på kvällarna!

Så, vi är trötta på lite olika sätt,
kan man säga.
Tillfredsställelsen efteråt kan nog ändå jämställas
oavsett om utrustningen utgjorts av slalomskidor
eller dammsugare och dammtrasa...

Trevlig söndagskväll!

4 kommentarer:

  1. Hade ingen aning om att det var tulpanens dag i dag. Sån tur att det står ett gäng på mitt vardagsrumsbord redan...
    Det tar tid för mig att få undan julsakerna också. Kanske beror det på att jag börjar i ena ändan, så ser jag något i den andra som jag "måste" ta tag i och sen tillbaks igen.
    De gamla ljusstakarna ska sen hitta tillbaka till gamla eller nya ställen och det tar också lite tid att få till det så att det blir bra.

    Men med tulpaner på bordet kommer en känsla av nystart - om än våren är en bit bort så är vi ändå på väg dit och det är SKÖNT!

    Stor kram från Monica

    SvaraRadera
  2. Jag tycker tulpaner är en rättighet, en vinterrättighet eller en när-det-är-för-dj#¤vla-dåligt-väder-blir-det-aldrig-vår rättighet :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Ja det är defenitivt roligare att ta fram julpyntet än att ta undan det. Och tulpanerna är ju bästa granersättningen :))
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  4. Vackra bilder! Känns väl skönt nu när julen är borta? Det är över en vecka sedan julen försvann här.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera