tisdag 19 mars 2013

Kultur


På hemvägen från jobbet
tog jag svängen förbi
Konstmagasinet.

Där pågår just nu en utställning
där en konstnärsförening i stan
bjudit in intresserade att medverka i
en salong på temat 
Insekter.

70 verk lämnades in,
varav ett trettiotal blev antagna.
Min syster lämnade in
och blev en av de medverkande,
med två verk antagna!

Jag var därför extra nyfiken
på att se utställningen.

Vill ni följa med?


Detta är min systers bidrag!



Hon är lite av en
 all-konstnär,
som jobbar i många olika tekniker,
och jag har skrivit om en annan utställning
som hon gjorde.
Ett urval från den kan du se här!

Jag fotade lite andra verk också:

(Det är iPhone-bilder,
och då blir formatet lite större
när jag lägger in dem i bloggen,
men ni får ha överseende
 med det...)





Det är kul att gå på utställning!
När H och jag var yngre hände det då och då,
men nu blir det tyvärr alltför sällan...

Insekter är ju verkligen populärt 
i konsten nu!
Jag tänker på alla tryck
som finns med insekter.
Det är kul!





När vi var på föreläsning förra veckan,
fick vi fundera över vad som får oss att må bra.
Vi var överens om att det är viktigt med
 den här eftersträvansvärda
balansen i livet.
En balans där fysikt, psykiskt och socialt välmående
är det som vi strävar efter att uppnå.

Någon nämnde då att
kultur
är något vi behöver för att må bra.
Jo, kultur är viktigt,
det tycker jag också.

Kultur är ju så mycket.
Musik, teater, böcker och så konst.

Så visst var det väl bra
att ni fick följa med mig på en liten
insekts-utställning
en fruktansvärt kall och snöig
 tisdag i mars...!?

(Utan att ens behöva gå ut i detta
hemska, hemska väder! ;-)


Så...
Tack för sällskapet!
Det får vi kanske göra om
en annan gång...? ;-)

(Och bor ni i Katrineholm
så kan ni ju passa på att se den på riktigt!
Öppet tis-fre 12-16
och lör 11-14
fram till 3 april.)

6 kommentarer:

  1. Vilken härlig utställning du bjuder på. Jättefina din systers verk

    Kultur kan man aldrig få för mycket av ,Vi åker till Österlen och konstrundan i påsk,alltid lika roligt
    Tack för utställningen
    Ha en bra kväll

    SvaraRadera
  2. Tack för att jag fick följa med på utställningen! Din systers verk är jättefina.
    Insekter är verkligen populärt nu.
    Jag är otroligt kass på att gå på tex utställningar, teater och musikaler. Men böcker läser jag:)).
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Tack för att vi fick lite kultur! Gillar din systers skapelser!
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Mycket trevligt att få ta del av lite kultur genom dig.
    Härliga insekter i olika material! Din syster är verkligen kreativ.
    Ha det så bra!
    Kram Yvonne

    SvaraRadera
  5. Ja, tack för konstrundan! Både du och jag verkar ha duktiga systrar! Jag har en syster som är en riktig allkonstnär, hon är så´n där som det spelar ingen roll vad man sätter i händerna på henne, så bara det blir bra. Din syster verkar vara likadan. Ibland brukar jag säga att hon fick allt konstnärsskap, det värsta är att det är jag som är äldst.....
    Ha en skön vecka!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset!! Jag ska absolut ta en sväng dit på lunchen och få lite balans!

    Kram Helena

    SvaraRadera