torsdag 6 juli 2017

Morgonsorg




Ibland tror man sig vara ensam om att känna en särskild känsla -
och så visar det sig att det är man inte alls!

Jag kan ofta ha en sorglig känsla över mig när jag vaknar.
Som gråt som ligger alldeles innanför ögonlocken.

Det har varit så i många år,
och det är någonting som numera helt naturligt
ingår i mina morgonrutiner att jobba upp mig ifrån.
Precis som att man måste äta frukost.
Och borsta tänderna.

Jag brukar beskriva det som
att jag har ett mörkt moln över mig när jag vaknar.
Och det tar lite tid innan molnet lättar.
Man kanske kan kalla det
melankoli.
Eller svårmod.

Det bara är så.
Och det lättar när jag får vara vaken en stund.
Läsa tidningen.
Duscha.
Långsamt vakna upp.
Vänja mig vid världen igen.
Inte behöva vara social direkt när jag vaknar...

Men häromdagen lyssnade jag på en podd
där en kvinna beskrev hur hon kände precis samma sak!
Jag är alltså inte ensam!

Och nu har jag fått ett nytt namn på det som jag känner.
Hon kallade det:

Morgonsorg



Konstigt det där:
att man kan känna igen sig
i något man trodde var unikt för en själv...

En sån här morgon däremot, som idag -
när solen skiner och jag kan äta min frukost i lugn och ro
för att därefter ta en tur i trädgården...
...vattna lite, binda upp några tomatplantor, höra fågelsång...

...en sån morgon
tar det inte så lång tid för det mörka molnet
 över mitt huvud att skingras.

Faktum är 
att det är tämligen molnfritt
redan när jag vaknar...


Men morgonsorg...

Jag tycker att det var ett så vackert ord!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar