söndag 13 augusti 2017

Små, små pappersbitar...



Vi var på konstutställning i går.
Fridhem i Sköldinge -
där Ma Oftedal ställer ut sina tavlor 12-18 augusti.

Tavlor skapade i en speciell teknik,
nämligen som collage av små, små pappersbitar!


Hon berättade att det hela började när hon var långtidssjukskriven
och lite uttråkad kom på att hon kunde riva bitar från bilder
ur en gammal loppisbibel som hon hade hemma.
Sedan satte hon samman bilden av sina små pappersbitar
med hjälp av tapetklister.


Motiven är olika ikoner.


Här ser man att det är små sammanfogade pappersbitar.


Hon visade hur hon samlade pappersbitarna på tallrikar -
en tallrik per färg i olika nyanser,
som en jättelik palett.


Det är en rolig teknik.
Jag minns att jag gjort något liknande i skolan.

Väldigt vackra bilder var det,
och jag skulle gärna äga någon av dessa ikoner.
Ja, lite sugen på att köpa en blev jag allt.
Men det gjorde jag inte.

(Här sitter Ma i prästkläder.
Ja, hon är ju präst. Och hon sa
att hon vanligtvis inte brukar gå omkring i sina prästkläder
i privata sammanhang, men att hon just kommit
från en vigselförättning...)


Och alldeles utanför Fridhem
ligger Sköldinge kyrka,
där jag gifte mig för 18 år sedan.


(Ja, faktum är att det är bröllopsdag om bara ett par veckor...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar