måndag 18 februari 2019

Trädgårdsarbete!



Det är sportlov
och jag har ägnat mig åt trädgårdsarbete!
Ja, det känns ju jättekonstigt, men här blev det helt plötsligt vår -
trots att snön låg djup alldeles, alldeles nyss!

Vi har haft varmt och skönt i dag
så jag gick ut och tog tag i en sak som jag skjutit upp i flera år:
Jag beskar min smultronschersmin.

Den har fått stå orörd i många år
och de senaste åren har den blivit risigare och risigare.
Och jag har sneglat på den och tänkt
att jag måste göra något åt den.

Men tänk - jag har så svårt för det där.
Att radikal-beskära.
Jag har en otroligt lång startsträcka innan jag går till handling.
För att jag inte tycker om att ta ner sånt som är uppvuxet.
Det blir ju så tomt där ett tag.

Men nu har jag gjort det!
Och jag läste på om att jag skulle spara 15 dm
och sedan låta några grenar vara kvar som "saftdragare".
Så det gjorde jag.


Och det ser ju inte klokt ut,
men de ska såklart tas bort sedan.

Hoppas nu den tar sig och sätter fart i vår!

Och så var jag ute i boden och hämtade in mina vildpelargoner.


Och titta - det finns liv i dem.
i alla tre plantorna!

Lycka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar