måndag 18 november 2019

Årstidsmarkörer



Den viktigaste årstidsmarkören här hemma är blommor,
och så här års finns det flera underbara favoriter.


Amaryllis är en av dem -
fin både som snitt och på lök.


Jag är väldigt traditionell när det gäller blommor
och vill gärna att var blomma ska ha sin tid.

De senaste åren har man dock kunnat köpa tulpaner nu i november
och jag blir lika irriterad varje gång jag ser dem i butik.


För mig går det bara inte.
Tulpanernas tid är inte nu.

Möjligtvis röda tulpaner till jul.
Annars hör tulpaner i hop med vårlängtan här hemma,
och de får komma in i huset först när julen är utstädad, inte förr!


Innan dess tänker jag njuta av amaryllis,
hyacinter och julrosor.

Basta.

1 kommentar:

  1. Håller helt med! Visst har jag haft små röda tulpaner på lök till juldukning eller fått en röd tulpanbukett till jul som jag blivit glad för. Men annars är tulpaner belöningen när man städat bort julen och hör till vårlängtan. Nu vill jag njuta av amaryllis och hyacinter på gång, skimmia på trappen osv.
    Mossa och kottar ja vinterpynt helt enkelt.
    Kram Annika

    SvaraRadera