onsdag 4 december 2019

Himlen...


I går morse var himlen alldeles fantastisk. 
Alldeles brandgul.

Och jag skulle till jobbet, så jag skulle ju svänga vänster
men jag ville så gärna ta andra hållet
och köra rakt in i den färgade himlen.
Omslutas.


Och jag kände mig lite sorgsen och vemodig
för jag tänkte att det är så sällan som jag känner mig
helt uppe i naturen och livet nu som vuxen.

Inte som hur jag minns när jag som barn gick ute i mörkret.
Hur alla stjärnor hängde så intensivt över huvudet
och hur faktiskt tystnaden kan upplevas
med ett alldeles eget sinne.


Det är så svårt nu,
att koppla bort alla tankar
på alla måsten och allt som måste kommas i håg
och hinna göras.

Det är inte alls
som när man som barn
kunde sträcka armarna mot himlen
och bara ta in
och stunden var som en evighet.

Nu blev det några sekunders förundran
över en brandgul himmel,
på väg till jobbet
en morgon.

Kanske är det gott nog?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar