söndag 22 november 2020

Vika en stjärna



Det är snart advent
och hemmet fylls på med stjärnor och ljus.


På den gamla byrån
hänger just nu en ny stjärna 
som jag gjorde förra veckan.


Jag har inte hittat den perfekta platsen
för den här stjärnan ännu,
så jag flyttar runt den och testar olika ställen.


Jag var sjuk förra veckan.
Och eftersom symtomen påminde lite grann
om när jag var corona-sjuk i våras
(fast mycket mildare)
så var jag hemma från jobbet
i väntan på provsvar.
(Och provsvaret var förresten negativt btw)


Hur som helst, så roade jag mig med
att klippa, vika och klistra den här stjärnan
när jag var hemma och var hängig.


Först ska det ritas mallar i tre storlekar.


Det här är den minsta storleken.
Av den ska det vara 8 stycken.


Och sedan blir det fler och fler ju större storleken är.


Av den största storleken ska det vara 20 stycken.
Sammanlagt blir det 98 bitar som ska klippas ut.


Varje del ska dragspelsvikas en gång
och sedan vikas på mitten.


Här ser ni den allra minsta stjärnan
och hur sen sätts i hop.


Klippa, vika och limma...


Stjärna efter stjärna...


Det var roligt att se hur den stora stjärnan växte fram.


Eftersom jag var hängig och inte kunde jobba
men inte tillräckligt sjuk för att ligga i sängen,
så var det här perfekt terapi för mig!
Jag orkade inte så mycket mer än att sitta på en stol och pyssla.

Så jag lyssnade på poddar och klippte mig igenom fyra dagar!


Och så tillslut...


...så var stjärnan klar!


Frågan är nu bara var jag ska hänga den!

Här...?


Här kanske...?


Eller här...?


Tja - jag får se var den hamnar så småningom!

Blir du sugen på att göra en likadan stjärna
så gå in på instagram och vitanyanser.
Där finns en mycket utförlig beskrivning
på både den här stjärnan och en massa annat pyssel!

2 kommentarer:

  1. Oj vilken deluxe stjärna! Jättefin! Mysigt med lite pyssel till advent.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  2. Wow !! Så himla fin och vilket pyssel... jisses...
    Krya !
    / Vendela

    SvaraRadera