tisdag 14 juni 2011

Hundra sommardar


Det är en mycket märklig känsla,
men i morgon är min sista arbetsdag före semestern!
Det är lite som att ha haft foten nedtryckt i botten på gaspedalen
för att sedan tvärbromsa...


Det finns en dikt som jag alltid kommer att tänka på
så här i sommarlovets början.
Den är verkligen tänkvärd, och jag skulle önska att 
jag hade ett sånt förhållningssätt till livet över huvudtaget...

Var glad min själ åt vad du har
nu har du hundra sommardar
och detta är den första.
När solens lopp sin ände tar
då har du nittionio kvar,
och någon blir den största.

Ge noga akt på var du står
i morgon är med ens i går,
det går så fort att vandra.
Lägg märke till att vad du får
är hundra sommardar per år
i morgon är den andra.


I morgon så här dags.
Då har mitt sommarlov börjat...
Och jag kanske inte riktigt har hundra lediga dar,
men bra många!

Jag ska försöka att inte glömma att njuta...

2 kommentarer:

  1. Det var en riktigt tänkvärd dikt.
    Meningen: i morgon är i dag i går, skulle man tänka på lite oftare.

    Du kommer säkert att njuta många gånger - annars skall jag hjälpa till att påminna dig, blink, blink!
    Kram Monica

    SvaraRadera
  2. Njut ordentligt nu! :) Ja, visst blir man varse om att åren går vid varje skolavslutning! Snart är det dags att hålla sig borta från alla speglar. haha... :) Kramis

    SvaraRadera